Nyomtatás
MENETREND
II. Hamahama Túlélőtúra
Bakony, 2007. október 20-21-22.

Budapest- Zirc
AUTÓBUSZ
2007. október 20.

induló megállóhely

érkező megállóhely

indul

érkezik

összidő

Budapest, Népliget

Zirc, Rákóczi tér

14:00

16:37

2:37

Budapest, Népliget

Zirc, Aklipuszta

15:00

17:50

2:50

Budapest, Népliget

Zirc, Aklipuszta

16:30

19:05

2:35

 

Budapest- Zirc
VONAT
2007. október 20.

 

Budapest-Déli pu.

12:00

gyors ( - Szombathely)

Budapest-Kelenföld

12:08

 

Veszprém

13:45

 

Veszprém

15:05

személy ( - Győr)

Zirc

15:42

 

 

 

 

Budapest-Déli pu.

12:15

gyors ( - Tapolca)

Budapest-Kelenföld

12:22

 

Székesfehérvár

13:20

 

Székesfehérvár

13:35

személy ( - Veszprém)

Veszprém

14:25

 

Veszprém

15:05

személy ( - Győr)

Zirc

15:42

 

 

 

 

Budapest-Déli pu.

12:50

CITADELLA  IC ( - Hodos)

Budapest-Kelenföld

12:58

 

Veszprém

14:36

 

Veszprém

15:05

személy ( - Győr)

Zirc

15:42

 

 

 

 

Budapest-Déli pu.

15:00

gyors ( - Szombathely)

Budapest-Kelenföld

15:07

 

Veszprém

16:46

 

Veszprém

16:55

személy ( - Győr)

Zirc

17:33

 

 

 

 

Budapest-Déli pu.

18:00

gyors ( - Szombathely)

Budapest-Kelenföld

18:07

 

Veszprém

19:47

 

Veszprém

20:22

személy ( - Bakonyszentlászló)

Zirc

20:58

 

 

NÉZD MEG MÁR MOST A VISSZAUTADAT ITT!
www.menetrendek.hu


Nyomtatás

A Bakony turisztikai lehetőségei jók, a hegyvidék adottságainak kihasználása, a természetjárás, az öko- és aktív turizmus feltételeinek fejlesztése, országos jelentőségű kínálattá ötvözése még a térség előtt álló feladat. A Balaton-Veszprém-Pannonhalma-Győr közúti forgalmi folyosón a nyári főszezonban hatalmas méretű külföldi autófolyam zúdul át, s örülhetünk, ha „turistái" legalább Zircen a ciszterci apátsági templomra, Cseszneknél a várra egy-egy pillantást vetnek... De a hegyvidéki üdülést kedvelő, belföldön próbálkozó honfitársaink is inkább az Északi-középhegység felé indulnak. Korábban is így volt, hiszen a hazai turistáskodás „aranykorában", az 1930-as években, mikor a Pilis, a Mátra és a Bükk turistalétesítményei, turistaútjai már rendszert, hagyományt teremtettek, a Bakonyban mindezek a feltételek még jórészt hiányoztak. Dr. Rómer Flóris már 1860-ban ismertetőt írt a térség természeti szépségéről. Erre rávilágítva, s utalva a későbbiekben részben pótolt feltételek megteremtésének szükségességére, csak 1927-ben hívta fel újra a figyelmet dr. Darnay-Dornyay Béla egészen kiváló kalauza. Később persze szaporodott - főként a jeles szerző jóvoltából - a kiadványok száma, de a lemaradást csak részben sikerült behozni.

A térség említett átmenő forgalmának „megállítása", a belföldi turizmusélénkítése, a kínálatbővítés oly sokszor hangoztatott célja a Bakony vonzerejére méltán támaszkodhat. A falusi turizmus előretörése, a több községben kialakult színvonalas szálláshelyválaszték, az önkormányzatok, civil kezdeményezések, egyesületek programot adó rendezvényei, Veszprém megye turizmusmarketingje, a konferenciákon hangoztatott nemes célok megvalósítása építgeti a bakonyi turizmusfejlesztés útját. A hegységbe látogatókat elsősorban a Magas-Bakony és környékének gazdag természeti látnivalói, a hegyek-völgyek csendes bükkösei, virágos rétjei, a sziklák közt megbújó hűs hasadékok, a vándorra csendességet parancsoló őskori halomsírmezők „százhalmai" csábítják Bakonybélre, a Gerence völgyébe, a Kőris-hegyre, vagy a Királykapuhoz. A történelmi hangulatot árasztó Csesznek, a Cuha - hazánk legszebb vasútvonala végigjárta - szurdoka, az Ördög-árok mohos, sziklás szakadéka is kedvelt célpont, de nem feledkezhetünk meg a Keleti-Bakony Gaja-szurdokáról, a vadregényes Burok-völgyről, a Római fürdő sziklaszorosáról, vízeséséről és Tés szélmalmairól sem. A túra bejárásai során vált egyértelművé, a turistautak járhatóságának garantálásával, a turistajelzések követhetőségének biztosításával, pihenők létesítésével, tájékoztató táblák kihelyezésével, a kilátók, források karbantartásával jóval előrébb léphetne a Bakony a hazai turizmuspalettán. Ez a helyi lakosság, a vendéglátó/fogadó vállalkozások, szolgáltatók reménye, igénye is, hiszen a térségben ez lehet csak a „tájba illő" területfejlesztés, a helyi falvakban élők optimista jövőképének záloga. A bakonyi falusi turizmus édestestvére a természetjárás mellett a kerékpárosturizmus, melyre a lágy ívű dombok, a mérsékelt emelkedésű erdős hegyhátak, szelíd patakvölgyek erdészeti műútjai, a gyér forgalmú országutak kiváló lehetőséget nyújtanak.
Nyomtatás

A Bakony szívében, a Cuha patak völgyében, a 82-es főút mentén elterülő 7700 fős kisváros. A Bakony egyik legkedveltebb idegenforgalmi célpontja, gazdag kulturális és történelmi hagyományokkal.

Mivel a környéket vadakban gazdag erdők és csak kevés szántóföld borította, Géza fejedelem és fia, l. István király kedvelt vadászterülete volt. Területét ezért fejedelmi, ill. királyi birtokká tették. Zirc első említése 1199-ből való, de bizonyos, hogy a város déli részén már korábban is állt egy udvarház, mely a bakonyi ispánság központja lehetett. 1060-ban l. András király a mosoni csatából öccse, Béla herceg elől Németország felé menekült. Elfogták és itt, a zirci udvarházban halt meg. 1182-ben III. Béla király a franciaországi Clairvauxból jött ciszterci szerzetesekkel apátságot alapított. Ő, majd halála (1196) után fia, Imre király jelentős anyagi támogatásával a ciszterciek megépítették a XII-XIII. század fordulóján, korai gótikus stílusban torony nélküli templomukat és kolostorukat. A mai, barokk templomban (a Szentháromságoltárnál, a falban) látható Imre király oltáralapító táblája, amellyel kifejezésre juttatta, hogy az apja által biztosított jogokat ő is megadja a cisztercieknek. A török háborúk alatt, 1538 körül a szerzetesek, majd Veszprém eleste (1552) után néhány évvel a falu lakosai is elmenekültek. Az elhagyott birtokon csak a XVIII. sz. elején kezdte meg az újratelepítést a sziléziai Heinrichau ciszterci apátsága. 1712-től német családokat telepítettek Zircre. Sajnos a középkori, már romos apátságot lebontották - ebben az időben még nem volt műemlékvédelem. Az épületből egy pillérköteg még látható a kolostor falain kívül, az út mellett, amelyre 1851-ben Szent Imre-szobrot állítottak. (A régészek néhány éve feltárták a középkori apátság falait a mai épületegyüttes mögött, az arborétum „romkert" részében.) 1810-ben a porosz kormány feloszlatta a sziléziai apátságot, majd miután az utolsó heinrichaui apát 1814-ben meghalt, a zirci apátság önállóvá vált. Ettől kezdve Zirc a magyarországi ciszterci rend központja.

A mai templom barokk stílusban épült 1738-53 között, falait nagyrészt a régi templom köveiből emelték. A szintén barokk falképeit Wágenmeister József készítette 1744-48 között. A tornyok 1754-ben készültek el. 1854-ben átépítették, magasították és kősisakokkal látták el őket, melyek hatására stílusuk elüt a barokk homlokzattól. Ugyancsak 1754-ből valók az oltárképek, melyek Franz Anton Maulbertsch munkái. Az apátság épületét néhány évvel a templom építése előtt kezdték barokk stílusban építeni: 1727-32 között emelték a templomhoz kapcsolódó kisebbik szárnyát, majd 1841-ben a nagyobbikat, és 1847-ben a rendház klasszicista stílusú homlokzatát. Több tízezer kötetes könyvtára és annak 1820-30 között készült, intarziás empire berendezése különleges értéket képvisel. A könyvtár látogatása csak vezetéssel lehetséges. Zircnek két barokk szobra műemlék: a Kossuth Lajos utcában álló Nepomuki Szent János-szobor és a Köztársaság úton álló (fent említett) Szent Imre-szobor. Mindezeken kívül több műemlék és műemlék jellegű épület található a Rákóczi téren és a Kossuth Lajos utcában.

Az apátság szomszédságában elterülő, 18 ha-os arborétum 1951 óta védett. Egykor III. Béla vadaskertje volt itt. A tavat a Cuha felduzzasztásával 1400 körül alakították ki. A szerzetesek 1759-ben bekerítették, és rendezni kezdték a területet, ekkor építették a Cuha patak két kőhídját is. 1773-ból származik a park első térképe. Ugyancsak a XVIII. század második felében kezdődött a nem őshonos fajok betelepítése, azonban az állomány 70 százalékát ma is az őshonos fajok - bükk, magas kőris, kislevelű hárs, különböző tölgyek - alkotják. Jelentős értéket képvisel a fenyő- és a juhargyűjtemény is. Az arborétum az egyik legkiemelkedőbb hazai élőfagyűjtemény. A híres hársfasort 1809-ben telepítették. Zircen született Reguly Antal (1819-58) finnugor nyelvész, aki 1843-46 között néprajzi és nyelvészeti anyagot gyűjtött nyelvrokonainknál, a hantiknál és mansziknál az Uralban. Az Északi- és a Sarki-Urálról etnográfiai és földrajzi térképet is készített 1846-ban. 1766-ban épült, barokk stílusú szülőházán (Rákóczi tér) emléktábla áll. Az apátság épületében kapott helyet a Bakonyi Természettudományi Múzeum, amely a hegység élővilágát mutatja be.
 
Nyomtatás

Már az őskőkor (paleolitikum) óta lakott a Bakony területe. A hegység erdei, azok vadállománya és a hegységszerkezet nyújtotta barlangok jó lehetőséget biztosítottak az ősember számára, hogy ezen a helyen megtelepedhessen. Mivel a kőüregek nem otthonosak, főleg az előtérrel rendelkező barlangokat lakták, így előttük tölthettek idejük nagy részét, ha épp nem vadásztak vagy gyűjtögettek: mészkőből faragott lószobortöredéket, ill. több csont- és kőeszközt találtak (Aleulit-kultúra) a bakonybéli Pörgői-barlang előterében. Ezenkívül Veszprémből és Városlődről is előkerültek őskőkori leletek. Az újkőkor (neolitikum, Kr. e. 3500-2500) embere kezdte el művelni a földet. A Bakony területén több helyről ismeretesek ebből a korból való csiszolt kőeszközök: pl. Bakonybélről származik egy világoszöld, szerpentinből faragott, csiszolt véső, de Bakonyszentlászló, Pénzesgyőr, Szentgál stb. területéről is előkerültek leletek.

A bronzkor a Kr. e. 1900-900-ig tartott. E korszak embere megismerte a bronzot, mely új anyaga lett az eszközeinek. A kertek helyett szántóföldet műveltek és állatokat tartottak, a bronzkor végére áttértek az ekés földművelésre, az állattartásról az állattenyésztésre. Vagyoni gyarapodás és differenciálódás indult meg, mely ellenségeskedéseket és harcokat szült. Ennek hatására erődítményeket építettek. A Magas-Bakony ideális hely lehetett a bronzkori ember számára, mert erről a részről számos lelet került elő: földvárak, sáncok, telephelyek és sírmezők maradványai, ill. használati eszközök. Bakonybél környékén 226 halomsírt (tumulust), sárfalú kunyhók maradványait és mázatlan cserépedényeket találtak. A bakonyszentkirályi Zörög-tetőn erődített település maradványait tárták fel, jelentősek Bodajk és környékének leletei is. A vaskorban az eszközök és fegyverek készítéséhez a bronzot a vas váltotta fel. A kora vaskorból (Kr. e. VI-V. század, hallstadti kultúra) urnasírokat találtak a Somlón, melyek e korszak legszebb emlékei. Az újabb vaskorban (La Téne kultúra), a Kr. e. IV. században hódították meg a Dunántúlt - így a Bakonyt is - a kelták. Sikereiket részben a vasfegyvereknek köszönhették. Számos emlék maradt tőlük: sáncok, halomsírmezők, szerszámok és fegyverek. A veszprémi Laczkó Dezső Múzeum ékszereket (pl. bronz karperecet) és több vasfegyvertöredéket (lándzsa-, nyílhegy) is őriz ebből a korból.

A keltákat a Római Birodalom igázta le a Kr. e. l. században. A rómaiak főleg a Balaton-felvidéket szállták meg, ezért inkább a hegység peremterületein találhatók meg a hódításuk emlékei. Bodajk mellett haladt el az egyik fontos római hadi-út, és a környékén (Bodajk és Fehérvárcsurgó között) római település is volt. Ajkán temetkezési, vallási emlékeket és szobrot találtak szintén ebből a korból, további leleteket ismerünk Bakonycsernye, Csetény és más település környékéről is.

A római uralomnak a népvándorlás vetett véget a IV. században. Ekkor hunok, gepidák, keleti gótok, longobárdok és avarok váltották itt egymást, de leletek csak Római kőszarkofág Bodajkon az avaroktól kerültek elő. A két évszázados avar uralmat a frank támadások törték meg, majd őket a szlávok követték.

A X. században kezdtek a Bakonyba települni a honfoglaló magyarok. Az első emlék Csetény nyugati határában egy 20 sírból álló, X-XI. századi temető, mely feltehetően magyarok, ill. velük érkező más nép településének maradványa. Ezenkívül Veszprémben a X. századból 3 sírt, a várostól nyugatra lévő Sas-hegyen pedig X. század végi, 32 sírból álló temetőt tártak fel a régészek. A Bakony nagy része a Szalók nemzetség szállás-területe volt. A Magas-Bakony erdőségei fejedelmi, később királyi vadászterületek voltak. 1009 körül Szert István megalapította a veszprémi püspökséget, majd 1018-ban a későbbi Bakonybél területén a bencés apátságot. 1060-ban a mosoni csatából menekülő l. András király az egykori bakonyi ispánság központjában a zirci udvarházban halt meg. 1182-ben III. Béla ciszterci apátságot alapított a zirci udvarháztól nem messze. A XIII. században nagy kiterjedésű királyi birtokok kerültek főúri tulajdonba, legnagyobb tulajdonos közöttük a Csák nemzetség volt. A tatárjárás hatására, a XIII. századtól épült Bátorkő, Csesznek, Bánd (Esseg-vár) és Szarvaskő (Döbrönte) vára. A várak többnyire birtokközpontok voltak, de némelyik közülük inkább rablóvár volt. A XIII. században birtokosok emelték a jásdi bencés kolostort, 1347-ben Nagy Lajos király a karthauzi rend egyik legnagyobb kolostorát alapította Lövöldön (ma Városlöd). A XV-XVI. században több várat építettek: pl. Bakonyújvár, Vázsonykő (Nagyvázsony), Pápa. A török korban a hegység településeinek többsége elpusztult, a várak végvárak lettek.
 
A török idők után, a Rákóczi-féle szabadságharc további pusztításokat hozott, a háború, majd a szatmári béke megpecsételte a végvárak sorsát. A birtokrendszer átalakult, új birtokosok jelentek meg, és új uradalmak jöttek létre. Legnagyobb birtokos az Esterházy és a Zichy család volt. A birtokosok a török korban elpusztult településeket és egyházi épületeket a XVIII. században újjáépíttették. A kor divatjának megfelelően főleg barokk stílusban építkeztek, az épületek eredeti, középkori (román, gótikus) jellegét nem őrizték meg, vagy teljesen lebontották őket, újat építve a helyettük, sok várat várkastéllyá építettek át. Az Esterházyak alakították ki Pápa barokk arcát. Az 1720-as évektől kezdve az elpusztult falvakat főleg délnémet, felvidéki tót és magyar telepesekkel újranépesítették, újjászervezték a bakonybéli apátságot és a veszprémi püspökséget. A hegység adta nyersanyagoknak köszönhetően megindult a települések gazdasági fellendülése: a lakosai fakitermelést, faszén- és mészégetést folytattak, különböző céhek alakultak, és több helyütt üveghuták létesültek. A ma is működő, világhírű ajkai üveggyártás (.Ajka kristály") eredete a XVIII. századig, az úrkúti üveghutáig nyúlik vissza. A XIX. század elejére a zirci apátság önálló lett. és a magyarországi ciszterci rend központjává vált. A XIX. században Herenden és Városlődön kőedénygyár létesült, majd 1839-től Herenden megkezdődött a később világhírűvé vált porcelángyártás. Hagyományait a mai utód, a Herendi Porcelánmanufaktúra Rt. folytatja. A reformkorban az ország egyik szellemi központja volt a pápai református kollégium. Itt tanult többek között Eötvös Károly, Jókai Mór és Petőfi Sándor. Az 1848-49-es szabadságharcnak kevés eseménye történt a hegységben, de az itt élő emberek kivették részüket az elnyomás elleni küzdelemből. A Bakonyban meghúzódó szabadcsapatok sok gondot okoztak a Habsburgoknak: pl. 1849. január 14-én Mednyánszky Sándor honvéd százados gerillacsapata a bakonybéli kolostor közelében összecsapott a császári erőkkel. A bakonyi falvak nem csak a szabadságért, hanem az úrbéri terhek enyhítéséért is fellázadtak. Magyarpolány és több más falu határában földfoglalásokra került sor. A szabadságharc leverése után, az abszolutizmus időszakában több településnek megszűnt a kiváltsága, az elnyomás ellen tiltakozva volt ahol a német ajkú lakosság tömegesen magyarosította a neveit. A birtokrendszert átszervezték, jobbágyfelszabadításra került sor.
 
A XIX. és a XX. században felfedezett szén, mangánérc- és bauxitvagyon átalakította mind a települések, mind a táj arcát. A bányászat elősegítette az iparosodást és a települések fejlődését. Ajka szénre majd bauxitra, Várpalota szénre települt ipari központtá vált; további fellendülést hozott a Bakonyt átszelő vasútvonalak és műutak megépítése. A XX. században két világháború is sújtotta a környéket. A lI. világháborút követő kitelepítések a német ajkú lakosságot megtizedelték, a Bakony nemzetiségi összetétele megváltozott. A XX. század második felében meghatározó volt a bányászat, ill. az erőltetett iparosítás szocialista gazdaságpolitikája.
 
A bányák fokozatos kimerülésével, a gondolkodás megváltozásával ma egyre jobban előtérbe kerül a Bakony természeti kincseinek megóvása, rehabilitálása, ill. ezek és a művészeti, történelmi értékeinek idegenforgalmi hasznosítása; a kisebb településeken tért hódít a falusi turizmus.
Nyomtatás

A Bakonyban a természetvédelmi oltalom jelentős múlttal és társadalmi háttérrel rendelkezik. A védelem célja az élővilág, az élettelen természeti értékek, a tájképi és kultúrtörténeti értékek védelme, a biológiai sokféleség fenntartása, a környezetpedagógiai törekvések segítése, az oktatás, a tudományos kutatás lehetőségének biztosítása mellett a térségbe irányuló ökoturizmus megteremtése, a látogatók élményszerzésének biztosítása.

A térség legmagasabb rangú védettségét a tájvédelmi körzetté (a térképen TK) nyilvánított Magas-Bakony (1991) és Somló (1993) élvezi.

Természetvédelmi területek (a térképen TT): Attyai Láprét (jégkorszaki maradványfaj), Bakonygyepesi Zergebogláros (láprét), Devecseri Széki-Erdő, Farkas-gyepű Kísérleti Erdő (értékes bükkállomány), Fenyőfői Ősfenyves (szakmai és esztétikai érték), Hódoséri Ciklámenes, Sárosfői Halastavak (madárfajok), Somlóvásárhelyi Holt-tó (láprét), Szentgáli Tiszafás Erdő, Úrkúti ÖskarsztTT, Várpalotai Homokbánya (geológiai értékek), Zirci Arborétum.

Helyi védettséget élvező objektumok: Ajka: Városliget, Padragkúti öreg erdő és Padragkúti sziklák, Bodajk: Gaja-szurdok, Csesznek: Várhegy és Gézaházi-parkerdő. Devecser: Szabadság park, Dóba: Szocioterápiás Intézet parkja, Farkasgyepű: Gyógyintézeti park, Nagyvázsony: Kastélypark, Olaszfalu: Eperjes-hegy, Öcs: Nagy-tó, Porva: Szépalmapusztai arborétum, Pula: Kinizsi-forrás, Szentgál: Tiszta-víz-forrás.
 
A barlangok a hazai földtani természetvédelem különleges figyelmet kiváltó értékei. Minden barlang (két méternél hosszabb, ember számára járható természetes üreg) természetvédelmi területként védett. Ez azt jelenti, hogy hasznosításukat (pl. gyógyászati, idegenforgalmi), kutatásukat vagy turistabejárásukat a természetvédelmi hatóság szabályozza. A kiemelkedő értékű - földtani-felszínalaktani-kultúrtörténeti jellegekben különösen gazdag - barlangok fokozott védettségben részesülnek.
 

 


GDPR szabályzat